Per què no trobem la figura del caganer en els diorames del Museu del Pessebre de Catalunya?

Es desconeix l’origen exacte de la figura del caganer. És possible que neixi a Itàlia, com la majoria de figures del pessebre, i no és fins el segle XVIII que s’introdueix a les cases catalanes com a element de decoració del pessebre. El fet de ser una figura relativament nova, popularitzada des de finals segle XIX fins l’actualitat, els pessebristes professionals no acostumen a posar-lo als pessebres artístics. Més aviat és una tradició popular que es col·loca a les llars familiars. La seva simbolització vol representar el retorn a la terra de tot allò que fa que fructifiqui, així com portar sort, prosperitat i alegria a les llars.

En el Museu del Pessebre de Catalunya només trobarem la figura del caganer com a indicador visual a les portes dels lavabos. Aquestes figures van ser modelades l’any 2004 pel pintor i escultor Scaramuix, Joan Romaní Bonfill (Barcelona, 1956) i posteriorment van ser pintades a l’oli per Ismael Porta Balanyà, l’any 2018.