Sabeu què són els Calvaris del Museu del Pessebre de Catalunya?

Com els pessebres que construïm durant l’època nadalenca, els Calvaris també són representacions pictòriques, escultòriques i tridimensionals basades en l’escena principal que fan referència a la crucifixió de Jesús en el turó del Gòlgota, situat als afores de Jerusalem.

Durant les dècades de la postguerra, els Calvaris s’exposaven per Setmana Santa. Es tracta de representacions plàstiques de diverses escenes dels misteris de la vida pública de Jesús, així com els seus darrers dies: la passió, la mort, la resurrecció i l’ascensió als cels.  Antigament –i sobretot després de la Guerra Civil de l’any 1936– els pessebristes de Catalunya, un cop finalitzat el cicle nadalenc –després del 2 de febrer, per la Candelera, iniciaven el cicle quaresmal amb la construcció d’aquests diorames que s’exposaven al públic durant tots els dies de Setmana Santa. Per aquests pessebristes, els Calvaris eren una obra més rica, creativa i artística que no pas els diorames de pessebre que confeccionaven per Nadal.

Malauradament, amb el pas dels anys, aquestes construccions o escenificacions es van anar perdent a Catalunya, bàsicament per tres motius essencials: el primer, la manca o poc temps material que els pessebristes disposaven per dedicar-se a elaborar i construir aquests diorames, en funció de si Setmana Santa coincidia avançada o tardana en el calendari laboral d’execució; el segon, el període o dies expositius, ja que només s’exhibien de Dijous Sant fins al Dilluns de Pasqua (i comptant que aquest dilluns, les famílies i amics sortien plegats d’excursió a menjar-se la mona), i el tercer, la temàtica, ja que no eren unes visions engrescadores, ni atractives o seductores per a la mainada.

Sortosament, des de l’any 2018 el Museu del Pessebre de Catalunya va recuperar totes aquestes escenes, reproduïdes de forma tradicional, artística i didàctica en aquest equipament cultural, etnogràfic i museogràfic montblanquí, únic en aquesta temàtica a Catalunya i també a Europa, i on es pot visitar aquesta magnífica col·lecció de diorames durant tot l’any.