Les façanes del Museu del Pessebre, Bé Cultural d’Interès Local

El Museu del Pessebre de Catalunya ha fet valoració d’aquest Nadal atípic per a tots els sectors culturals, turístics i patrimonials. Gràcies a una campanya de promoció en línia destinada a la totalitat d’oficines de turisme de Catalunya, així com la seva recurrent presència en mitjans escrits durant els mesos de novembre i desembre, l’equipament fa una valoració molt positiva de la campanya de Nadal. El públic, majoritàriament familiar, ha pogut gaudir del recorregut habitual del museu amb totes les mesures de seguretat que s’indiquen en el Protocol per a una visita segura.

Un sector que s’ha vist incrementat per la impossibilitat de viatjar han estat els veïns de la Conca de Barberà. Molts, ja han adquirit l’hàbit de visitar el museu anualment des de la seva inauguració amb l’objectiu de recolzar-lo i veure les millores que s’hi desenvolupen. Especialment aquest públic s’ha mostrat molt entusiasmat amb la nova recepció que actua com a punt d’informació i venda d’entrades i marxandatge. D’altra banda, ha finalitzat l’activitat iniciada durant la Nit dels Museus 2020, Un Nadal per menjar-se’l així com la promoció de 2 x 1 en entrades destinada als professionals i estudiants del món sanitari. També, durant el mes de gener s’han entregat els diplomes a la cinquantena de participants de la proposta vehiculada a través de les xarxes socials #museudelpessebreacasa2020 en la qual s’animava a tothom a compartir el procés de creació i resultat dels seus pessebres. L’Ajuntament de Montblanc juntament amb l’Oficina Jove i el Museu del Pessebre de Catalunya ha editat un vídeo que es pot consultar al web del mateix Ajuntament i del museu per poder veure el resultat de l’activitat. Entre els participants, cal destacar la presència dels pessebres de la Unió de Botiguers de Montblanc, que també ha col·laborat amb el Museu del Pessebre a través de les butlletes que es podien aconseguir a les botigues i que proporcionaven una entrada gratuïta al museu.

En aquest nou any 2021, durant el mes de gener, el museu ha seguit apostant per la seva dinamització i difusió,sobretot pensant en les activitats destinades al turisme familiar. Concretament s’ha llançat la nova proposta Troba els ratolins que es pot dur a terme durant tot l’any. El públic la pot trobar a la plana web del museu, a la secció d’Activitats, la qual no ha parat de créixer en els darrers mesos, juntament amb la Curiositat del mes, que ha creat nous adeptes que consulten periòdicament el web per seguir descobrint els detalls més ben guardats de la feina al museu, aquest últim mes, centrant-se en els vitralls de l’artista Jan Schoenaker.

No obstant això, una de les novetats més destacades d’aquest nou any ha estat l’inici de la catalogació de les figures i diorames de la planta baixa del museu. Gràcies a una subvenció de la Diputació de Tarragona, el que resta de col·lecció permanent exposada, podrà inventariar-se i registrar-se amb totes les garanties necessàriesper a la correcta conservació i marcatge.

Finalment cal destacar l’aprovació per part de l’Ajuntament de Montblanc, el passat 23 de desembre, de la declaració com a Bé Cultural d’Interès Local les façanes del Museu del Pessebre de Catalunya pel seu valor artístic i simbòlic lligat a la història cultural de la vila montblanquina. La declaració com a BCIL té per objecte la protecció, preservació, conservació, investigació i difusió del patrimoni cultural català. Pel que fa al museu permetrà el manteniment i millora de la façana principal, ornamentada amb elements artístics que recreen una vinya i una parra de ferro forjat, i finalitzar i conservar les dues façanes lateral i posterior.

Properament es comunicarà l’acord al Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya per tal que en faci la inscripció en el Catàleg de Patrimoni Cultural Català.

Visita la notícia al setmanari Nova Conca